تأثیر تغییرات اقلیمی بر تعاملات زیست‌محیطی بین گونه‌های مختلف جانداران زومیت

در طول ۶۰۰ میلیون سال اخیر، مقادیر دی‌اکسید کربن احتمالاً از بیش از ۵۰۰۰ ppm تا کمتر از ۲۰۰ ppm تغییر کرده که عمدتاً به خاطر تأثیر فرایندهای زمین‌شناسی و ابداعات زیست‌شناسی بوده‌است. با دقتی بیشتر، این مسئله (توسط وایزر و دیگران ۱۹۹۹) مورد بحث قرار گرفت که نوسانات در مقادیر گازهای گلخانه‌ای به ازای ده‌ها میلیون تن در سال به خوبی با دگرگونی اقلیمی همبستگی ندارد که احتمالاً در این مورد تکتونیک صفحه‌ای نقش غالب تری را ایفا می‌کند. شرکت‌ها، برای عمل به این مسئولیت، باید اثرات احتمالی فعالیت‌های خود بر حقوق بشر را مورد ارزیابی قرار داده و به اقداماتی دست بزنند که از تأثیرات منفی پیش‌گیری کند. شرکت‌ها باید نتایج این‌گونه ارزیابی‌ها و هر نوع اقدام پیش‌گیرانه را در اختیار عموم قرار دهند. شرکت‌ها باید همچنین اقداماتی به عمل آورند تا موارد نقض حقوق بشری را که خود به تنهایی یا با مشارکت دیگر عوامل مسبب شده‌اند جبران کنند.

تأثیر تغییرات اقلیمی بر حیات وحش

کرۀ زمین سیستمی پویا است و حلّ مشکلات محیط‌زیستی اغلب در گرو مطالعه و درک سیستم‌ها، میزان و چگونگی تغییر آن‌ها است. تغییرات و مشکلات محیط‌زیستی اغلب برآیند مجموعۀ پیچیده‌ای متشکل از عوامل مختلف طبیعی و انسانی است. این شواهد از دسته‌ای از منابع به دست می‌آید که می‌توان برای بازسازی اقلیم‌های قدیمی بکار برد.

موضوعی که باعث شده است در میان ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در فاکتورهای توسعه پایدار، به رتبه سیزدهم سقوط کنیم. این نگاه سازه‌محور به توسعه، حذف نقش و نقطه اثر عدالت اجتماعی با سرمایه‌گذاری‌های استانی کاهش نیافته است. اشتراک اسامی در پروژه‌های آب، مشارکت بانک‌ها و صندوق‌های خصوصی در معدن‌کاوی‌ها و توسعه صنایع چوب، ساخت ویلا و مال و هتل آپارتمان از سوی طبقه‌ای خاص و وابسته به چهره‌های سیاسی و مذهبی. اما افزايش گرما باعث تغييرات تركيب جنسی در لاک پشت های دريایی تازه متولد شده گرديده و بر روی جنسيت لاک پشت ها تأثير میگذارد و باعث می شود تعداد ماده ها بیشتر از تعداد نرها شود. این موجودات، در چرخه کربن نقش مهمی بازی می کنند و غلظت کربن موجود در اتمسفر را متعادل می کنند.

موگادی ماسدی، مدیر و هماهنگ‌کننده طرح‌ در ائتلاف توسعه فیل هابو (اچ‌ئی‌دی‌تی)، گفت ادغام حیات وحش در جوامع روستایی یک اقدام مهم برای بقای حیات وحش و حفاظت از تنوع زیستی در طبیعت است. اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفته است که جامعه جهانی باید همین حالا دست به کار شود. حکومت ها در کنفرانس تنوع زیست سازمان ملل متحد در شهر مونتریال کانادا در سال ۲۰۲۲، متعهد شدند که ۳۰ درصد از منابع آبی و زمینی را محافظت کنند. شواهد فزاینده در این باره وجود دارد که شرکت‌های بزرگ سوخت فسیلی دهه‌ها است که از اثرات زیان‌بار مصرف سوخت‌های فسیلی آگاه بوده و ‌سعی کرده‌اند از افشای این اطلاعات جلوگیری کنند و مانع تلاش‌ها‌ به منظور برخورد با مسأله تغییرات اقلیمی شوند. آب‌وهوای کره زمین پیوسته در طول ادوار زمین‌شناختی در حال تغییر بوده، و میانگین دمای کره نوسان‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. به گزارش ایانا از پایگاه اینترنتی “ارث” ، پیامدهای تغییرات اقلیمی بی‌شمار و گسترده است و این امر، تعیین چگونگی اثرگذاری این پیامدها بر یکدیگر را برای دانشمندان بسیار دشوار می‌سازد.

لازم به تأکید است که نقشه‌های مربوط به انواع جنگل‌ها در آینده تنها نشان‌دهندۀ مناسب بودن زیستگاه‌ها هستند و الزاماً محلّ رشد درختان در پاسخ به تغییرات اقلیمی را در طی ۱۰۰سال آینده نشان نمی‌دهند. تغییر اقلیم بر روی تکثیر، افزایش تعداد، مهاجرت و تاب‌آوری ژنتیکی درختان به صورت غیرقابل پیش‌بینی اثرگذار است. صبا گچ‌پز/این مقاله برگردانی از یک مقالۀ علمی انگلیسی‌زبان است که به تأثیر تغییرات اقلیمی بر جنگل های شمال امریکا پرداخته است.

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما