[ad_1]
در رفتن ابراهیم رئیسی اواسط آبان ماه پس از گذشت یک ماه از افزایش قیمت خودروهای داخلی و تخلف از دستور رئیس جمهور، تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا را لغو کرد و با ارسال بخشنامه ای این افزایش قیمت را رسما اعلام کرد. افزایش قیمت خودرو
به گزارش فرارو، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد تنظیم بازار درباره تصویب مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان گفت: قیمت های مناقصه بالاتر از قوانین موجود بوده است. ، ستاد با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد و به همین دلیل مبنای قیمت های جدید طبق ضوابط قبلی شورای رقابت تعیین می شود، یعنی قیمت بر اساس تورم اعلامی هر 6 ماه یکبار تعیین می شود.
وزیر صمت گفت: ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته است که همان ضوابط قبلی را برای قیمت خودرو اعمال کند و با توجه به اینکه در اردیبهشت سال گذشته قیمت خودرو افزایش یافت، به گونه ای عمل کردیم که تورم اعلامی بانک مرکزی مبنای آن باشد. برای محاسبه قیمت های جدید.” در واقع ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت تا روند قبلی اصلاح قیمت ها را ادامه دهد.
فاطمی امین در خصوص مغایرت این تصمیم با دستور رئیس جمهور نیز تصریح کرد: رئیس جمهور تاکید کرد که باید در قیمت گذاری خودرو بازنگری دقیقی صورت گیرد و قیمت گذاری اصولی باشد و این کار در ماه گذشته انجام شد. برگزار شد و همه قیمتها را بررسی کردیم و قیمتهایی را اصلاح کردیم که قیمتهای پیشنهادی خودروسازان غیرواقعی بود. رئیس جمهور تاکید کرد که این تنظیم بازار باید با هماهنگی ستاد انجام شود.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است، گفت: با توجه به وضعیت صنعت، افزایش تورم باعث افزایش قیمت تمام شده خودروسازان می شود و راهی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد، باید برنامه مدون داشت.
وی در ادامه گفت: از سوی دیگر در شرایطی که صنعت خودرو دولتی است و مدیران خودرو از سوی دولت منصوب می شوند، دولت کمترین سهم را در بین شرکت های بزرگ خودروسازی دارد، بنابراین عملکرد خودروسازان افت نمی کند. ” در این راستا از آنجایی که تجربه های زیادی از دخالت دولت در مدیریت خودروسازان وجود داشته است، این تجربه هر بار با شکست مواجه شده است، اما نمی توان از تکرار اشتباهات جلوگیری کرد. .
مدنی گفت: در حال حاضر 5 سهامدار در بازار خودرو وجود دارد که هیچ کدام از وضعیت فعلی راضی نیستند، خیر.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: شرکت های خودروسازی یکی دیگر از ذینفعان این رابطه هستند که قیمت خودرو حداقل دو بار در سال افزایش می یابد اما به دلیل قیمت گذاری اجباری و ساختار کنترل این شرکت ها همچنان به تولید خودرو ادامه می دهند. قیمت خودرو
وی افزود: سومین ذینفع مشتری خودرو است، خودرو قیمت گذاری می شود زیرا خودرو با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می رسد اما به دلیل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، بسیاری از مشتریان واقعی در صنعت خودرو این کار را نمی کنند. برای رفع نیازهای خود باید نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند که به دلیل تفاوت قیمت بین قیمت کارخانه و بازار آزاد باید خودرو بخرند.
مدنی در ادامه گفت: چهارمین ذینفع بانک ها هستند که با توجه به تسهیلات هنگفتی که به خودروسازان و قطعه سازان می دهند سود کلانی می گیرند و در واقع برنده این سناریو هستند اما با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودرو، بانک ها نیز نگران هستند.” خودروسازانی هستند که توان پرداخت تسهیلات بانکی را ندارند، پنجمین ذینفع بازار خودرو نیز خودروسازانی هستند که وضعیتشان شبیه خودروسازان است که باعث ورشکستگی بسیاری از خودروسازان کوچک و متوسط و کاهش سربازی آنها شده است.
مدیر سابق این خودروساز گفت: پس برای بهبود این وضعیت باید قیمت خودرو را مابه التفاوت بازار تعیین کرد. اگر این اتفاق افتاد پس باید بدانید که قیمت خودرویی مثل پراید بالا نمی رود. 195 میلیون تومان می شود و قیمت ها تعدیل می شود، شرایطی به وجود می آید که تولید افزایش می یابد، عرضه در بازار خودرو افزایش می یابد و قرعه کشی به پایان می رسد، قیمت ها متعادل می شود و مصرف کنندگان می توانند نیازهای خود را با قیمت مناسب تامین کنند، اما همه اینها زمانی اتفاق می افتد که دولت از صنعت خودرو خارج می شود دست بردارید و از دخالت در امور این صنعت دست بردارید.
عمارالله امینی علامه، استاد اقتصاد دانشگاه طباطبایی گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه خودروسازان همواره به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، گفت: به نوعی می توان گفت که شوراهای رقابت گذشته یا ستادهای تنظیم بازار در حال حاضر منویات خودروسازان را دنبال می کنند و همواره شاهد هزینه های ناشی از عملکرد نامناسب هستیم. مردم باید با افزایش قیمت خودروهای داخلی به خودروسازان پول بدهند.
وی افزود: بیش از یک دهه است که شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین می کند، اما ماهیت این همایش تا حدودی متفاوت است، شورای رقابت برای شکستن انحصار در صنایع مختلف خودروسازی ایجاد شده است، شرکت های خودروسازی همواره خودرو را افزایش داده اند. قیمت ها در طول سال ها، صرف نظر از اینکه ربطی به کیفیت، نرخ تولید، بهره وری پایین و تنوع محصول دارند یا خیر.
امینی با تاکید بر اینکه خودروسازان همیشه دوست دارند محصولات خود را با قیمت های بالاتر بفروشند، گفت: تا زمانی که صنعت خودرو در انحصار است، انتظار بهبود یا تغییر در صنعت خودرو بیهوده است، قطعاً شش ماه دیگر باز هم نخواهد شد. خودروسازان به دلیل افزایش تورم و افزایش هزینه های تولید، تقاضای قیمت بالاتری برای محصولات خود خواهند داشت. اما بدون هیچ تغییری در کیفیت و تنوع محصولات خودروسازان داخلی، این چرخه سال هاست تکرار می شود.
کارشناسان صنعت خودرو با بیان اینکه محصولات خودروسازان به هیچ وجه به صرفه نیست، اضافه می کنند: در این زمینه بارها به مشکلات این صنعت اشاره شده است اما در شرکت های دولتی و خودروسازی شنیده نمی شود، روند اشتباه رواج دارد. صنعت خودرو در حال رونق است و نتیجه آن افزایش شدید قیمت خودرو است، به طوری که امروز شاهد یک محصول پراید مانند هستیم که وابستگی خارجی به آن وجود ندارد و تمام مواد اولیه آن در داخل تولید می شود اما تولید آن نیز متوقف شده است. قیمت نزدیک به 200 میلیون تومان.
[ad_2]